Grupphandledning

Idag hade jag mitt första riktiga handledarsamtal.
Sist, efter träffade gruppen och handledarna, kände jag att jag inte hade någon aning om någonting. Ungefär som när någon rycker undan stolen just när man börjat sätta sig och istället hamnar på golvet. Först chock*, sen otrolig smärta* och sist en känsla som gör att man bara vill dö*. Vilket resulterade i att jag gjorde absolut ingenting i två dagar. Vilket iofs inte var så dumt, men inte särskilt produktivt.

Under mötet idag fick jag dock en smula mer klarhet över mitt upplägg, och vet på ett ungefär hur jag ska utforma det hela. Vilket egentligen inte spelar något roll, eftersom jag förmodligen inte kommer göra ett skit förrns på måndag ändå!



*Chock är ett livshotande tillståndnär blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar.
*Smärta är en varningssignal som talar om att någonting är fel i kroppen.
*Avlida, gå hädan, sluta leva, trilla av pinn, kola vippen, stupa, gå till de sälla jaktmarkerna, förintas, kasta in handduken för gott.

FU

När jag satt och drack kaffe i MIT caféet samtidigt som jag löste gårdagens soduko i metro kom jag att tänka på en sak.
Idag var sista dagen på CK3 och på fredag börjar jag att skriva mitt examensarbete. Med andra ord är jag en färdigutbildad lärare om tio veckor.

Jag kände mig grundlurad, som att jag fått en spottloska i ansiktet eller ett knytnävsslag i magen. Men framför allt kände jag mig förbannad.

Jag har alltså gått en utbildning på 3½ år, har flera hundratusen i studieskuld. Men vad har jag lärt mig? Jag har lärt mig all skit runt att vara en lärare, jag har lärt mig hur man ska vara som förälder för att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt inför skolstarten, jag har lärt mig att spy ut ord på ett papper och samtidigt få det att låta bra, jag har lärt mig att analysera, reflektera, kritiskt granska, listan kan göras lång. Men har jag egentligen lärt mig en av de grundläggande färdigheterna man bör ha som lärare? Alla verktyg för hur man ska lära ut? Hur man introducerar alfabetet, skrift och läsning för en årskurs ett?

Missförstå mig inte nu, jag säger inte att jag tror att jag kommer att vara en dålig lärare. Jag kommer nämligen att vara en fenomenal lärare. Mina blivande elever kommer att lära sig allt som krävs att de ska kunna i den årskurs de lämnar mig, och de kommer att växa upp till att bli bra samhällsmedlemar.

Det känns ändock som ett slag under bältet att i princip bara fått lära sig teoretisk kunskap. Nu menar jag inte att det på något sätt är dåligt att ha en stark teoretisk grund att stå på, det är jättebra! Men, jag skulle uppskatta lite mer praktisk kunskap också.

Jag och alla andra som gått lärarutbildningen under dessa år då den "Nya lärarutbildningen" varit igång borde få en fet kompensation, för jag skulle som rektor inte anställa någon som gått under denna period om det fanns ett annat val. Tragiskt men sant.

Ratatat

Jobbar med en uppgift gällande ungas Internetvanor. För att vi ska kunna ha förståelse för elevernas Internetanvändning måste man själv vara förtrogen med alla dessa IT-fenomen. Vi uppmanas att skaffa en användare på Facebook, och intensiv surfa där i en vecka. Skaffa en blogg. Skaffa msn. Listan kan göras lång.

Vad som är tragiskt är att de har beskrivit mig och inte mina blivande elever.